ארה"ב: הוקפא חוזה הענן של הפנטגון, השווה 10 מיליארד דולר

מימוש החוזה הבלעדי - שלאחר מכרז הוענק למיקרוסופט, ושכרוך במודרניזציה של מערכות מחשוב הענן במשרד ההגנה האמריקני - נכנס להקפאה לאחר ששופט פדרלי פסק כך ● הסיבה היא ערעור מצד המתחרה והמתמודדת המרכזית במכרז, אמזון, על הליך הבחירה

אמזון ממשיכה להילחם נגד הזכייה של מיקרוסופט במכרז הענן של הפנטגון

שופט פדרלי קבע ביום ה' כי על הפנטגון לעצור את יישום חוזה הענן המשותף שלו לתשתית ההגנה הארגונית (JEDI) עם מיקרוסופט, לנוכח ערעור מצד אמזון על הליך הבחירה בה. הענקית מסיאטל פנתה לבית המשפט האמריקני בטענה כי בחירת מתחרתה מרדמונד נעשתה באופן לא הוגן, כשבבסיס הטענה אמונתו של מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, שהחיכוכים האישיים שלו ושל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הם הסיבה שאמזון לא זכתה בחוזה בשנה שעברה.

עקב סברה זו, תבעה אמזון את הפנטגון זמן מה לאחר ההכרזה מאוקטובר על מיקרוסופט כעל הזוכה בחוזה השווה בערך 10 מיליארד דולר במהלך עשור.

החוזה המדובר הוא חלק ממאמצי הפנטגון לחדש את התשתית הטכנית שלו, ובמכרז לספקית בלעדית של השירות נכללו לאורך החודשים יבמ, גוגל, אורקל וכן מיקרוסופט ואמזון. לאחר שאושר כי JEDI הוענק למיקרוסופט, משרד ההגנה האמריקני אמר: "כל (ההצעות במכרז – ג"פ) טופלו בהגינות והוערכו בעקביות על פי קריטריוני ההערכה המוצהרים של המדינה". אלא שאמזון חלקה על טענה זו בחריפות, תוך שהיא מציינת ליקויים, טעויות וכן, "הטיה שאי-אפשר לטעות בה" בתהליך ההערכה של המתמודדות במכרז. כאמור, את ההטיה נגדה, לסברתה, הוביל לא אחר מאשר טראמפ עצמו. החברה הגישה את תלונתה לבית המשפט לתביעות פדרליות בארה"ב כבר בנובמבר.

בית המשפט הקפיא החוזה. צילום אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט הקפיא החוזה. צילום אילוסטרציה: BigStock

אמזון טוענת: טראמפ – החשוד המיידי בהטיית המכרז נגדה

בזוס, האיש שייסד את אמזון והאדם העשיר בתבל כיום, הוא גם הבעלים של הוושינגטון פוסט. טראמפ נוטה לבקר בקביעות את העיתון על כך שהוא לכאורה לא מסקר אותו בהגינות, מכביש בסיקור שלילי, וכן הנשיא זורק מדי זמן הערות על כך שאמזון לא משלמת מיסים כנדרש.

בשבוע שעבר (ב') נודע כי אמזון רוצה שנשיא ארה"ב טראמפ יתייצב לחקירה בנוגע להליך הבחירה במיקרוסופט. אמזון מבקשת לחשוף מידע נוסף על מה שקרה לפני ואחרי שטראמפ הורה על עריכת ביקורת למכרז.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

בחומרים שהגישה החברה לבית המשפט באחרונה היא ציטטה תגובה, לכאורה, שהתפרסמה בספר בשנה שעברה, ובה צוין כי טראמפ אמר באופן פרטי לשר ההגנה דאז, ג'ים מאטיס, "לדחוק את אמזון" מהחוזה.

במסמכים שהוגשו לבית המשפט לתביעות פדרליות בארה"ב בשבוע שעבר ביקשה הענקית מסיאטל, פרט לחקירתו של טראמפ, גם לתחקר את מאטיס, את מזכיר ההגנה הנוכחי, מארק אספר, וכן אנשי ממשלה אחרים. בהגשה נאמר על ידי אמזון כי לטראמפ יש "עוינות אישית מתועד היטב" כלפי מנכ"לה והוושינגטון פוסט, שבבעלותו. באמזון אומרים כי טראמפ הוא היחיד שיכול להעיד על "מכלול השיחות שלו והמסר הכללי שהוא העביר" בנוגע להליך ההצעה.

דובר אמזון, ג'יי קרני, אמר ל-CNBC כי החברה רוצה לוודא שההחלטה לא מבוססת על ההטיה של טראמפ נגד בזוס. "כל מה שאנחנו מנסים לעשות באמצעות המחאה הזו והבקשה הזו לבדיקה משפטית הוא להבטיח שהתקבלה החלטה נאותה מטעם משלמי המסים בארה"ב", אמר קרני, שהיה בעבר, לפני שהצטרף אל אמזון ב-2015, דובר הבית הלבן.

ההחלטה להקפיא את JEDI ייצרה כמובן לתסכול רב במיקרוסופט. פרנק שו, סמנכ"ל התקשורת בחברה, אמר בהצהרה: "על אף שאנו מאוכזבים מההשהייה הנוספת, אנו מאמינים שבסופו של דבר נוכל להתקדם עם העבודות בכדי לוודא שמי שמשרתים את המדינה שלנו יוכלו לגשת אל הטכנולוגיה החדשה שהם נזקקים לה בדחיפות". שו הוסיף ואמר כי "יש לנו אמון במשרד ההגנה, ואנחנו מאמינים שהעובדות יראו שהם ניהלו תהליך מפורט, יסודי והוגן".

דובר הפנטגון, רוברט קארבר, אמר בתגובה להחלטת השופט: "אנו מאוכזבים מפסק הדין של היום ומאמינים כי הפעולות שננקטו בהתדיינות זו עיכבו שלא לצורך את יישום אסטרטגיית המודרניזציה של משרד ההגנה ושלל מלוחמי הקרב שלנו מערך יכולות שהם זקוקים לו בדחיפות. עם זאת, אנו בטוחים בהענקת חוזה הענן JEDI למיקרוסופט ונשארים ממוקדים בהשגת יכולת קריטית זו לידי לוחמינו במהירות וביעילות ככל האפשר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים